مجله اینترنتی دیتاسرا
امروز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

طراحی و ارزیابی ایفای نقش آنلاین در مدیریت تعارض Designing and evaluating an online role play in conflict management

Abstract



Purpose – This paper aims to identify, through a literature review, key issues regarding how online role plays can be designed and to apply them when designing a role play on conflict management. Design/methodology/approach – By drawing on the key issues identified in the literature review, a role play on conflict management was designed and evaluated. Data were collected by developing a survey that focused on perceived learning, participation and satisfaction. Findings – Overall, a majority of the students felt that they learned and participated in the role play. The most positive finding was that the students were satisfied with their role play experience. Research limitations/implications – Researchers are urged to further develop the dimensions and measures of online role play success. The measures that were developed for evaluating perceived learning, participation and satisfaction with role plays can be further developed and tested. It is suggested that the effects on learning need to be further explored. Practical implications – It is suggested that teachers take the identified key issues of online role play design into account. An important challenge seems to be to encourage students to reflect and do additional reading and research in relation with online role plays. Originality/value – Online collaboration is commonly argued as beneficial from an e-learning perspective. However, a challenge for research and practice is to learn how collaborative e-learning activities may be developed. This paper contributes by focusing on how online role plays can be designed and evaluated.



Keywords: Case studies, Role play, Conflict management, E-learning, Sweden



چکیده فارسی



هدف: هدف از این مقاله معرفی ایفای نقش آنلاین از طریق مسائل کلیدی و مرور مقالات و منابع در خصوص چگونگی طراحی و به کارگیری ایفای نقش آنلاین هنگام طراحی مدیریت تعارضات است.



طراحی / روش/ دستیابی: با در نظر گرفتن موضوعات کلیدی مشخص در بررسی مقالات و منابع، ایفای نقش در مدیریت تعارض، طراحی و ارزیابی شده است. داده ها از طریق بررسی یادگیری ادراکی، مشارکت و رضایت مندی جمع آوری شده است.



یافته ها: در کل اکثر دانشجویان احساس می کردند که ایفای نقش را آموخته و در آن شرکت کرده اند. بیشتر یافته های قطعی این بوده است که دانشجویان از تجربه ایفای نقش شان راضی بوده اند.



محدودیتهای تحقیق: مفهومات ضمنی- محققان سعی دارند ابعاد و مقیاس موفقیت را در ایفای نقش آنلاین گسترش دهند. مقیاس هایی که به منظور ارزیابی یادگیری ادراکی، مشارکت و رضایت مندی از ایفای نقش بدست آمده قابل گسترش و آزمایش است و تاثیرات آن بر یادگیری نیاز به بررسی بیشتر دارد.



مفاهیم کاربردی: توصیه شده است که استادان مسائل کلیدی مشخص طرح ایفای نقش آنلاین را در گزارش ذکر کنند. به نظر می رسد تشویق دانشجویان برای تفکر و تامل، مطالعه و تحقیق بیشتر در رابطه با ایفای نقش آنلاین مهمترین چالش است.



اصالت/ ارزش: همکاری آنلاین، مفیدتر از چشم انداز یادگیری اینترنتی مورد بحث می باشد. به هر حال، چالش بر سر پژوهش و تمرین بر این مبنا می باشد که چگونه موزش الکترونیکی مشترک می تواند توسعه یابد. این مقاله بر این موضوع متمرکز شده است که چگونه می توان ایفای نقش آنلاین را طراحی و ارزیابی کرد.



کلید واژه: بررسی های موردی، ایفای نقش- مدیریت تعارض- یادگیری اینترنتی- سوئد


مشخصات

مشخصات

توسط: Jason Watson,Stefan Hrastinski مجله: Campus-Wide Information Systems انتشارات: Emerald سال انتشار: 2009 میلادی تعداد صفحات متن اصلی: 11 تعداد صفحات متن ترجمه: 12 درج در دیتاسرا: ۱۳۹۶/۴/۱۱ منبع: دیتاسرا

خرید فایل ترجمه

خرید فایل ترجمه

عنوان: طراحی و ارزیابی ایفای نقش آنلاین در مدیریت تعارض حجم: 212.96 کیلوبایت فرمت فایل: pdf قیمت: 10000 تومان رمز فایل (در صورت نیاز): www.datasara.com

فرمت ایمیل صحیح نمی باشد.

گروه نرم افزاری دیتاسرا www.datasara.com

دانلود فایل اصلی

دانلود فایل اصلی

عنوان: Designing and evaluating an online role play in conflict management

رمز فایل
رمز فایل (در صورت نیاز): www.datasara.com

نمای مطلب

طراحی و ارزیابی ایفای نقش آنلاین در مدیریت تعارض



چکیده



هدف: هدف از این مقاله معرفی ایفای نقش آنلاین از طریق مسائل کلیدی و مرور مقالات و منابع در خصوص چگونگی طراحی و به کارگیری ایفای نقش آنلاین هنگام طراحی مدیریت تعارضات است.



طراحی / روش/ دستیابی- با در نظر گرفتن موضوعات کلیدی مشخص در بررسی مقالات و منابع، ایفای نقش در مدیریت تعارض، طراحی و ارزیابی شده است. داده ها از طریق بررسی یادگیری ادراکی، مشارکت و رضایت مندی جمع آوری شده است.



یافته ها- در کل اکثر دانشجویان احساس می کردند که ایفای نقش را آموخته و در آن شرکت کرده اند. بیشتر یافته های قطعی این بوده است که دانشجویان از تجربه ایفای نقش شان راضی بوده اند.



محدودیتهای تحقیق/ مفهومات ضمنی- محققان سعی دارند ابعاد و مقیاس موفقیت را در ایفای نقش آنلاین گسترش دهند. مقیاس هایی که به منظور ارزیابی یادگیری ادراکی، مشارکت و رضایت مندی از ایفای نقش بدست آمده قابل گسترش و آزمایش است و تاثیرات آن بر یادگیری نیاز به بررسی بیشتر دارد.



مفاهیم کاربردی- توصیه شده است که استادان مسائل کلیدی مشخص طرح ایفای نقش آنلاین را در گزارش ذکر کنند. به نظر می رسد تشویق دانشجویان برای تفکر و تامل، مطالعه و تحقیق بیشتر در رابطه با ایفای نقش آنلاین مهمترین چالش است.



اصالت/ ارزش- همکاری آنلاین، مفیدتر از چشم انداز یادگیری اینترنتی مورد بحث می باشد. به هر حال، چالش بر سر پژوهش و تمرین بر این مبنا می باشد که چگونه موزش الکترونیکی مشترک می تواند توسعه یابد. این مقاله بر این موضوع متمرکز شده است که چگونه می توان ایفای نقش آنلاین را طراحی و ارزیابی کرد.



کلید واژه: بررسی های موردی، ایفای نقش- مدیریت تعارض- یادگیری اینترنتی- سوئد

نوع مقاله: مقاله تحقیقی



مقدمه



جهت مشاهده متن کامل، فایل ترجمه را دانلود نمایید.



اولا دانشجویان تجربه یک کار تیمی را در گروههای آنلاین کسب می کنند. این یک رقابت مهم است که با توجه به اینکه سازمانها برای استفاده از تکنولوژی های آنلاین با یکدیگر به طور گسترده ای همکاری می کنند. (دهاروساندارا راجان 2007) .



دوما یادگیرنده های آنلاین که یکدیگر را به صورت چهره به چهره ملاقات نمی کنند می توانند ایفای نقش کنند. سرانجام مدیریت ایفای نقش می تواند آسان شود.



در یک مرور مقالات و منابع فین استین و همکارانش (2002) مطرح کردند که در نحوه ی تعریف ایفای نقش پیچیدگی هایی وجود دارد، هر چند آنها تشخیص داده بودند که بیشتر ایفای نقش ها برای معرفی مهارتهایی که به تعامل بین فردی نیاز دارند طراحی شده است(صفحه 736) لادوس (1987) نقش را به عنوان شرکت در یک شرایط ویژه توصیف کرد اما همچنین تاکید کرد که بازی کردن باید در محیط امنی که باعث تشویق خلاقیت می شود رخ دهد. ایفای نقش در شرایط امن رخ می دهد به نحوی که شرکت کنندگان چگونگی مواجهه با یک مشکل را بدون برخورد با نتایج واقعی آن، تجربه می کنند.



ایفای نقش ها تجارب قابل اعتمادتر آموزش را با امکان فهم و تجربه ی تعاملات اجتماعی (که در شرایط خاصی مانند تعارضات گروهها شکل می گیرند) برای یادگیرنده ها ایجاد کرده است



(فین استین و همکارانش 2002) گمان می رود که دانشجویان با احتمال بیشتری قادر به تصمیم گیری بهتر در شرایط مشابهی که در زندگی حرفه ایشان در آینده رخ می دهد باشند.



(وان منتس1999) تاثیرگذاری ایفای نقش در زمینه های مختلف اثبات شده است. (به عنوان مثال بازاریابی، تحصیل و سیستم های اطلاعاتی) و به طور موفق برای زمینه های مختلف استفاده شده است. (به عنوا ن مثال اصول اخلاقی بازرگانی، مشاوره و آموزش مذاکره)



(بل 2001، چن و همکاران 2003، فری من وکاپر1999) مثالهای دیگر از طرحها در قسمت بعد مطرح می شود.



مانند تمامی فعالیتهای آموزشی، ایفای نقش نیز تابع محدودیتهایی است. از آنجا که معمولا افراد مبتدی شرکت کننده هستند ممکن است برایشان دشوار باشد که به روش صحیح عمل کنند. بنابراین آمادگی دانشجویان برای انجام این فعالیت حائز اهمیت است (فین استین2002) علاوه بر این دانشجویانی که از آنها انتظار می رود نقشی در مقابل انظار دیگران بازی کنند ممکن است دچار اضطراب و ترس شوند (فریمن و کاپر1999).



دانشجویان اظهار داشتند که نمی توانند بحث راجع به تفکرات منحصر به فردشان و بازی کردن یکی از نقشها را همزمان به عهده بگیرند . (ژو 1988، 6)



جهت مشاهده متن کامل، فایل ترجمه را دانلود نمایید.



آموزش درباره مدیریت تعارض از طریق ایفای نقش به نظر منطقی می رسد. زیرا با تجربه و تمرین به جهت حل تعارضات، ممکن است آموختن به مرحله ی دیگری برده شود. زمانی که ما تصمیم به هدایت ایفای نقش داریم موضوع نحوه طراحی و ارزیابی ایفای نقش باقی می ماند. چگونه ممکن است تکنولوژی از ایفای نقش حمایت کند؟ چگونه ممکن است ایفای نقش آنلاین طراحی و ارزیابی شود؟



به منظور یافتن این سوالات با مرور مقالات، موضوعات کلیدی که ایفای نقش آنلاین را لحاظ کرده اند مشخص شده اند. بررسی متون در پی مذاکراتی در طرح ارزیابی ایفای نقش در مدیریت تعارض انجام شد که توسط مسائل کلید مشخص طرح شده بود. در ارزیابی ایفای نقش مقیاسهای ادراکی، شرکت و رضایت گسترش یافته است و در آخر نتیجه محدودیت و فرصتهای پیشنهادی برای تحقیقات بیشتر چهارمین آنهاست.



ایفای نقش آنلاین - مرور مقالات و متون



مرور مقالات و منابع در خصوص ایفای نقش آنلاین انجام گرفته است.(جدول 1را مشاهده کنید) در تمامی مقالات بررسی شده در مورد اینکه ارتباط به شکل همزمان یا غیر همزمان باشد یا اینکه شرکت کنندگان نقش را به صورت گمنام یا شناخته شده بازی کنند تصمیم گرفته می شود . ایفای نقش ها به شکل های مختلف قابل هدایتند . شایعترین رویکرد زمانیست که به دانشجویان نقشهای مختلفی محول می شود و سپس آنها این نقشها را در گروههای کوچکتری اجرا می کنند. اما رویکردهای دیگری هم شناخته شده است برای مثال در یک ایفای نقش هر دانش آموز نقش یک پزشک اورژانس را بازی می کند در حالیکه مدیر خدمات پزشکی اعمال دانشجویان را توسط یک کامپیوتر شبیه سازی شده مشاهده می کند و در مورد آنها نظر می دهد (دویرون و ایزاک 2009)



در یک ایفای نقش دیگر، دانشجویان با یک معلم ناشناس که هرگز او را ملاقات نکرده بودند مصاحبه کردند، که او نقش ویلیام شکسپیر را توسط چت، بازی کرده بود (کلف و رحیم زاده 2004) با توجه به اینکه مقالات بررسی شده نتایج نسبتا متناقضی در مورد فواید و محدودیتهای ایفای نقش آنلاین ارائه داده بودند به نظر می رسد نیاز به تحقیقات بیشتری است . برای مثال کلف و رحیم زاده (2004) و فیلیپس (2005) در یافتند که بیشتر دانشجویان این حس را داشتند که آنها قسمتی از یک تجربه واقعی هستند در حالیکه بل(2005) تاکید کرده بود که درگیر شدن با نقش ممکن است در مقایسه با ایفای نقش چهره به چهره کاهش بیابد.



جدول شماره 1



آرواجا (2003) مطرح کرد که سطح دانش پیامهای مبادله شده کاملا پایین بوده است. در حالیکه فریمن و کاپر (1999) نتایج آموزشی مثبتی را گزارش دادند. شایع ترین یافته ی گزارش شده به نظر می رسد سطح بالای رضایت دانشجویان مرتبط به ایفای نقش آنلاین باشد (فریمن وکاپر2007)، دو مطالعه تاکید کرده اند که شیوه ی آموزش تاثیری بالایی در موفقیت ایفای نقش دارد. (آرواجا و همکاران2003، پاتا وهمکاران2005).



تصمیم گیری در مورد اینکه دانشجویان باید به شکل گمنام یا شناخته شده هدایت شوند، یک موضوع کلیدی در ایفای نقش آنلاین است. این مسئله امکان مخفی ماندن و ویژگیهایی مانند نژاد، جنسیت و سن را ممکن می سازد و همچنین ارتباط برابرو بین فرهنگی بیشتری را ایجاد می کند (چستر1998، فریمن1999) ولی بعضی ویژگیها مانند گویش بومی شرکت کنندگان را نمی توان پنهان کرد . این مسئله که ناشناس بودن ممکن است افراد خجالتی را تشویق به شرکت کند نیز بررسی شده است (بل2001) و ممکن است شرکت کنندگان را در بدست آوردن شهامت برای ابراز عقاید تازه کمک کند(کنلی1990) بر پایه ی مرور مقالات و مطالعات تجربی بل (2001) مطرح کرد حضور در یک ایفای نقش از طریق ناشناس بودن ممکن است توسعه پیدا کند. به طور مشابه چستر وگواین (1998) گزارش کردند که دانشجویان زمانی که ناشناس هستند اعتماد و مشارکت بیشتری دارند. کنلی و همکاران (1990) نشان دادند دانشجویانی که به شکل ناشناس بر روی پروژه ی ایده زایی کارمی کنند، ایده های بیشتر و با کیفیت بالای برابر تولید می کنند در مقایسه با گروههایی که به این روش عمل نمی کنند.



ولی گروههایی که شرکت کنندگان شناخته شده دارند از روند گروهی راضی تر بوده اند و در ارزیابی که توسط خود دانشجویان صورت گرفته بود گزارشات موثرتری را شامل می شد.



اگر چه بیشتر دانشجویان ایفای نقش گمنام را قبول کرده بودند ولی مسئله ناشناس ماندن در آموزشهای سطوح بالاتر ممکن است زیر سوال برود چرا که استادان انتظار دارند دانشجویانشان ارتباط برقرار کرده و از ایده هایشان دفاع کنند(بل2001، ص257) با بررسی مرور ایفای نقش آنلاین سه بعد از طرح ایفای نقش آنلاین قابل تشخیص است. چهره به چهره و آنلاین، همزمان و غیر همزمان، ناشناس و شناخته شده. این ابعاد در شکل (1) خلاصه شده است. یک نقش می تواند برای مثال شامل این ابعاد، در اندازه های متفاوت و در مراحل مختلف ایفا شود.



طراحی یک نقش آنلاین در مدیریت تعارض



جهت مشاهده متن کامل، فایل ترجمه را دانلود نمایید.



قابل توجه است که جوهانسن (1991) اظهار داشت که دیدگاه سازندگی به شدت مناسب زمانی است که دانش پیشرفته در زمینه هایی با ساختار نادرست باید آموخته شود.لاری لارد (2002) اینکه چگونه روند پیچیده آموزشی می تواند به عنوان یک مکالمه ، در یک چهارچوب آموزشی مورد توجه قرار گیرد را توضیح داد. این چهارچوب برای بکارگیری در یک طیف از شرایط آموزشی آکادمیک ایجاد شده است و چهار روش زیر را به خدمت می گیرد.



1.باید به عنوان یک مکالمه مکرر استفاده شود.

2.باید برهانی ، تطبیقی وانعکاسی باشد.

3.باید در سطح توضیح موضوع باشد.



4.در سطح اعمالی با وظایف مربوطه عمل کند.



ایفای نقش از روی نمایشنامه برای آموزش مدیریت تعارض استفاده می شد که از کالانان و پری (2006) برگرفته شده بود.ابتدا به دانشجویان به صورت فردی وسپس گروهی مسئولیتی داده می شد و به آنها توصیه هائی می کردند در مورد اینکه چگونه با تعارض توصیف شده در تمن برخورد کنند. طرح پیچیده ای در ایفای نقش به کار برده شد تا اطمینان حاصل شود که گروه تابع تمام نقش هاست. (آرواجا 2003) دیدگاه دانشجویان از طریق تخصیص اجباری نقش ها به طور واضح دسته بندی شد.برای اینکه دانشجویان به شکل واقعی همکاری داشته باشند ، ایفای نقش به صورتی ساخته شد که سهم مستقل هر دانش آموز برای موفقیت کل گروه لازم بود. به علاوه تنها راهی که آنها می توانستند به اهداف شخصیشان برسند این بود که کل گروه موفق شوند. دانشجویان به دانشی که بر پایه مدیریت تعارض همزمان بود دسترسی داشتند و چهار مرحله را به عنوان بخشی از فعالیت به عهده می گرفتند.(شکل 2 را مشاهده کنید) در مرحله اول هر دانش آموز به یکی از روش های مدیریت تعارض زیر نسبت داده می شد. تطبیقی ، اجتناب گرا ، رقابتی ، مصالحه کننده و مشارکتی (1983). مرحله دوم ، ایفای نقش در گروه های چهار یا پنج نفره گمنام اجرا شد. از آنجا که دانشجویان هر گروه روش مدیریت تعارض متفاوتی با دیگران داشتند در دریافت فهم درست از هر روش وابسته به هم بودند. در طول این مرحله به هر دانش آموز تکلیف داده شد تا ازدیدگاه نقش محول شده اش وارد بحث شود.در مرحله سوم از دانشجویان خواسته شد که پیشنهاد مشترکی ایجاد کنند وبه صورت چهره به چهره با هم کار کنند. سرانجام پیشنهادات هر گروه مطرح و در کلاس به بحث گذاشته شد.



شکل (1)

ابعاد طرح ایفای نقش آنلاین

تئوری همزمان مدیریت تعارض

( کنفرانس ، مقاله ،روزنامه ، کتابها )



جهت مشاهده متن کامل، فایل ترجمه را دانلود نمایید.



ارزیابی ایفای نقش آنلاین



در کلاس ، هفت زن وشش مرد حضور داشتند که همگی موافق شرکت در این مطالعه بودنند. سن آنها بین 19 تا 33 سال با متوسط سن 22 بود. هر یک از آنها تجربه چت را دشتند وشش نفر از آنه قبلا در یک برنامه ایفای نقش شرکت کرده بودند. سه گروه اجرا با 4 یا5 دانش آموز در هر گروه وجود داشت. داده ها از طریق پرسشنامه هایی که هنگام پایان اجرا توزیع شده بودند جمع آوری گردید. سه مقیاس برای ارزیابی اجرا استفاده شد. آموختن ادراکی، شرکت ادراکی و رضایتمندی ادراکی . همه موارد اندازه گیری شده در یک مقیاس منظم پنج مرحله ای ، از به شدت مخالف تا به شدت موافق دسته بندی شد.



داده های مطالعه بر سه ضلع داده های بدست آمده از سوالات آزاد مبنی بر آموختن ادراکی ، مشارکت ورضایت قرار گرفت. برای مثال یک سوال این بود که آیا در مورد مدیریت تعارض از طریق ایفای نقش و فعالیت های مرتبط با آن چیزی آموخته اید؟پاسختان را توضیح دهید. با تطبیق مواردی از منابع مختلف مقیاس اندازه گیری آموختن ادراکی ایجاد شده مقیاس گوانا وارونا و زیتل(1997) مقیاس رضایتمندی و یادگیری ، مقیاس بیت (2005) مقیاس سنجش فواید یادگیری ادراکی و مقیاس وبستر و هکلی مقیاس یادگیری ادراکی بود. در ابتدا اندازه گیری شامل 10 مورد بود. دو مورد برای بدست آوردن به یک سطح معتبر قابل قبول حذف شدند.(آلفای کرونباخ-71/0) به عنوان مثال یک مورد اظهار کرده بود در حین ایفای نقش توجهم را حفظ کرده بودم. با تطبیق مواردی از منابع مختلف مقیاس اندازه گیری مشارکت ادراکی ایجاد شده مقیاس حضور اجتماعی گوانا وارونا و زیتل(1997) ، تعلق گزاره های هیتورن واتی(2000) مقیاس مشارکت ادراکی هراستینسکی(2007-2006) پرسشنامه جوامع مدرسه ای وکلاسی رووای و همکارانش(2004) ومقیاس مشارکت و حضور هلکی و وبستر(1997) نام گرفتند.



در ابتدا اندازه گیری شامل 9 مورد بود که پنج مورد برای رسیدن به سطح اعتبار قابل قبول حذف شدند(آلفای کرونباخ-71/0) برای مثال یکی اظهار کرده بود من حسی شبیه بازیگرانی که در یک اجرا با هم کار می کنند راداشتم. با تطبیق مواردی از منابع مختلف یک مقیاس اندازه گیری برای رضایت ادراکی ایجاد شد. مقیاس رضایتمندی گوانا وارونا و زیتل(1997) مقیاس فواید آموزنده بیت (2005) ومقیاس نگرش های دانش آموزی وبستر و هکلی نامیده شدند. در ابتدا اندازه گیری شامل 5 مورد بود که 3 مورد برای رسیدن به سطح اعتبار قابل قبول حذف شدند. برای مثال یک مورد اظهار داشته بود که من در ایفای نقشی در آینده شرکت کنم.



نتایج و تحلیل ها



در این قسمت نتایج ارزیابی ایفای نقش در مدیریت تعارض ارائه می گردد. به عبارتی تاثیر آموختن ادراکی ، مشارکت و رضایت به شکل اختصاصی تر واکاوی می شود.



جهت مشاهده متن کامل، فایل ترجمه را دانلود نمایید.


ناحیه کاربری

فرمت ایمیل صحیح نمی باشد. ایمیل خود را وارد نمایید.

رمز عبور خود را وارد نمایید.

گزیده ها
مجله اینترنتی دیتاسرا
کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه نرم افزاری دیتاسرا می باشد.
Copyright © 2018